Outsourcing usług logistycznych – szansa czy zagrożenie?

outsourcing-3

Stale rozwijające się rynki i wzrastająca konkurencyjność na nich stanowi o tym, że przed przedsiębiorcami postawione jest całkiem spore wyzwanie związane z dostosowywaniem się do obowiązujących warunków i standardów. Decyzje dotyczące restrukturyzacji muszą być podejmowane wystarczająco szybko, aby nasza baza klientów nie zmniejszyła się, a udziały na rynku nie uległy drastycznemu spadkowi. Co możemy zrobić, aby nie obudzić się za późno i dać naszej firmie ucierpieć?

Istota outsourcingu

Jednym z takich sposobów jest outsourcing, czyli przeniesienie z przedsiębiorstwa określonych zadań i funkcji. Upraszczając, możemy to wyjaśnić jako odpłatne wykorzystanie cudzych zasobów. Pozwala to na skupienie się wyłącznie na tych zadaniach najważniejszych dla rozwoju i funkcjonowanie według strategii firmy. Jednym z takich obszarów jest outsourcing usług logistycznych. Wyjaśnijmy, dlaczego jest to dobry pomysł.

Usługi logistyczne

Usługi logistyczne są jednej z branż, w których najczęściej wykorzystuje się koncepcje outsourcingu. Cieszy się on niesamowitą popularnością w związku z obniżeniem kosztów działalności i lepszym ulokowaniem zasobów po restrukturyzacji firmy. Kto najczęściej decyduje się na ten krok? W takim typie innowacji przodują zdecydowanie firmy produkcyjne i handlowe, które oddają zadania o charakterze transportowym i logistycznym konkretnym operatorom na zewnątrz.

Wszystko z głową

To, co najważniejsze to nie podążanie ślepo za tłumem i modami. Aby określić zakres, który możemy oddać w ręce innych podmiotów, warto przeprowadzić dokładną analizę naszej firmy. Po niej łatwiej będzie nam określić, co jest na liście podstawowych kompetencji przedsiębiorstwa i powinno być przez nie realizowane. Obszary, które nie zostaną zakwalifikowane do tej grupy, mogą być pod pewnymi warunkami zastąpione zewnętrznym wkładem współpracującej z nami firmy. Jednym z takich obszarów są właśnie usługi logistyczne, lecz mogą to być inne obszary takie jak, chociażby magazynowanie czy obsługa e-commerce.

Podsumowanie

Jak widać, oddanie inicjatywy w ramach outsourcingu to nie taka straszna rzecz. Jak mówi pewne powiedzenie „nie można być najlepszym we wszystkim”. My także nie możemy dominować w każdej gałęzi funkcjonowania firmy i czasami lepszym pomysłem może okazać się przekazanie pieczy nad działami firmie z zewnątrz.